Vi selger vår kjære "Sonja" etter et halvt år på langtur.
Ved ønsket salgstidspunkt (feb/mars 2025) Vi ønsker at kjøper skal overta i trinidad/Tobago (men kan være fleks) ønskelig Ila mars.
Vi kan også se på mulighetene til å få båten fraktet til Norge om det er noe kjøper ønsker.
Vi krysset Atlanteren vinteren 2024. Turen tok 15 dager, og båten seilte uten utfordringer med en snittfart på 6 knop.
Sonja er dermed rigget og klar for å dra rett på langtur, eller om du kun ønsker en rask og god seilebåt til kystseilas. Vi har gjort en rekke betydlige oppgraderinger på båten underveis, som ligger vedlagt under "utstyr".
Forrige eier hadde båten på land to månder i 2022 og skrapet den ned til gelcoat og lot den tørke før de la på nye lag med primer og bunnstoff da båten har noe plastpest.
Sommeren 2024 pusset vi den ned før vi la på to lag med bunnstoff. Da fikk vi en fagkyndigs vurdering av plastpestens, som vurderte tilstanden til å være uproblematisk.
Sonja er både praktisk, trygg og smidig og egner seg derfor både som familebåt og langturseiler. Vi har hatt den ute i opp til 50 knop vind og 5 meter høye bølger ila det siste året, og hun har taklet alle forhold fantastisk godt.
// English
We are selling our beloved “Sonja” after six months of long-distance cruising.
At the time of the intended sale (February/March 2025), the boat will be located in the Trinidad/Tobago.
We would prefer the buyer to either pick up the boat in the Trinidag/Tobago, or we can come to an agreement together on the best course of action. We can also explore the possibility of shipping the boat to Norway if that is preferred.
We crossed the Atlantic in the winter of 2024. The journey took 15 days, and the boat sailed effortlessly with an average speed of 6 knots.
Sonja is fully rigged and ready for a long passage, or alternatively, if you’re looking for a fast and reliable coastal cruiser, she is an excellent choice. We have made a number of significant upgrades during the trip, detailed in the attached list of “equipment.”
The previous owner had the boat out of the water for two months in 2022, where they stripped it down to the gelcoat, allowed it to dry, and then applied new layers of primer and antifouling, as the boat had some minor osmosis issues.
In the summer of 2024, we also sanded it down and applied two new coats of antifouling. We had a professional assessment of the osmosis, and the condition was deemed to be non-problematic.
Sonja is practical, safe, and nimble, making her ideal both as a family cruiser and a long-distance sailor. We’ve sailed her in up to 50 knots of wind and 5-meter waves over the past year, and she has handled all conditions superbly.
Spesifikasjoner:
- Merke: Beneteau
- Modell: First 38
- Modellår: 1984
- Type: Seilbåt/Motorseiler
- Drivstoff: Diesel
- Motor ink.: Ja
- Motorstørrelse: 28 hk
- Motorfabrikant: Yanmar
- Type Motor: Innenbords
- Topphastighet: 8 knop
- Byggemateriale: Glassfiber
- Vekt: 7500 kg
- Lengde i fot: 40 fot
- Dybde: 210 cm
- Bredde: 395 cm
- Soveplasser: 6
- Farge: Hvit
- Båtens beliggenhet: Karibien, Trinidad/Tobago
- Reg nr: LK3588.
Utstyr:
Seil/dekk/rigg.
- Samtlige vant & stag nye Januar 2023.
- Nytt cutterstag og lensetakler i dynema (Aug 2022).
- Samtlige 5 avlastere nye Juli 2022.
- Spinnakerbom Isomat, klargjort for spinnaker.
- Storseil, Elvstrøm (2008).
- Genoa, Elvstrøm (2008).
- 2 stk nyere vinsjer, Harken for opphal og trim av seil.
- 2 stk nyere genoavinsjer, Harken(ettermontert 2019).
- Profurl C350 Rulleforstag (2008).
- Innhalsline Robline med Spinnlock blokker på rekkestøtter (2015).
- Genoa fall & skjøter, spinnaker fall & bomopphal nytt 2022.
- Masthead rigg (Isomat) med to sett salinger.
- Lazyjack og lazybag (2017).
- Windex 15(Mai 2023).
- LED topplanterne, motorlanterne & dekksbelysning (2022).
Navigasjonsutstyr.
- AIS (Raymarine 800) sender/mottaker, programmert & installert Juli 2022.
- Kartplotter Raymarine (se bilder) installert 2019.
- VHF Radio (se bilder) nyinstallert i 2019.
- Vindinstrument TackTick trådløst (Raymarine) trenger nye batterier.
- Raymarine Microtalk, konverter fra Micronet til Seatalk-ng.
- Dybdemåler Raymarine nyinstallert i 2019.
- Logg Raymarine 2019.
Utstyr/oppgraderinger.
- Raymarine autopilot (autohelm type 1, smartpilot s3g)(Installert Juli 2022).
- Cocpittelt, Nytt i 2017, Rustfrie bøyler. Alf Hansen.
- Sprayhood, Ny i 2017, Rustfrie bøyler. Alf Hansen.
- Lazybag og lazyjacks, Ny i 2017. Alf Hansen.
- Skinntrukket ratt, Roberts Marinprodukter, nytt skinn i 2018.
- DAB-radio (2019).
- Lader/inverter Victron Energy Multipluss 12V/35A/800W(2014).
- Komplett nytt landstrømsopplegg, Automatsikringer/Jf brytere, Rustfritt inntak (2014).
- Ferskvannsopplegg (slanger, koblinger, blandebatterier og trykkvannspumpe)(Aug 2022).
- 155 liter vannkapasitet fordelt på 2 Nuova rade-vanntanker(2024).
- Sigmar VVB 22L(2014).
- Forbruksbatterier 150ah AGM 2 stk (2014).
- Startbatteri (2024).
- Gassalarm (Aug 2022).
- Montert teakbord m/ koppholder i cockpit (2024).
- Delta-anker(20kg) med 50 meter galvanisert kjetting i baug.
- Ankervinsj, Quick(Juli 2022).
- Septiktank m/ rør, skjult m/ mahognicover(Aug 2022).
- Jabsco elektrisk septikpumpe m/ kvern(Ny Feb 2023).
- Elektrisk og manuell bilgepumpe(ny Jan 2023).
- Fortøyningstau(Robline pakke), fendere.
- Motor byttet i 2018: Yanmar 3HM 30 HK, Motornr: 02650 komplett overhalt 2024.
- Dieselvarmer.
- Aksling med Sleipner fettsmurt pakkboks.
- Foldepropell 3 bladet 2020(overhalt Juli 2022).
- Dieseltank 150 l Rustfri.
- Innredning fullt isolasjon lagt(Juli 2022).
- Beisede mahogniskott i for- og akterlugarer(Juli 2022).
- Ny gasskomfyr (2024).
Diverse utstyr som kan følge med ved et rimelig tillegg:
- 2 stk Skanbatt solcellepanel, 200 watt pr (2022).
- 2 stk 150 ah Litiumbatterier MaxPower (2022), fullt satt opp m/bluetooth shunt & racks.
- Livflåte Viking 6 pers. sertifisert t.o.m. 2024, m/ monteringsbrankett & hydrostatisk utløser.
- Jolle 5 pers, aliminumsårer, 10 l bensinstank.
- Mercury påhengsmotor 2,5 hk (2024).
- Dieseltanker hardplast 20L.
- EPIRB, ny 2021.
- Garmin Inreach Mini, ny 2021.
- Magma gassgrill (2024).
Vi er behjelpelig med transport ved forespørsel.
Vi tilbyr finansiering gjennom SpareBank 1 Finans AS. Ta kontakt for finansieringstilbud.
Salgsobjektet selges "som den er", det er i alle sammenhenger kjøpers risiko dersom budgivningen skjer uten at objektet er testet, besiktiget og eventuelt prøvekjørt.
Med forbehold om feil i annonsen.
Objektet kan fortsatt bli solgt selv om minstepris ikke oppnås.